در این مقاله از سایت دکتر فاتحی می‌خواهیم بپرازیم به سوراخ قلب نوزاد یا نقص سپتوم قلب. اگر به طور کامل با نحوه کار قلب اشنا نیستید(نه قلبی که باعث دلشکستگی میشود، بلکه آن چیزی که است که اندام های ما به آن متکی هستند) پس بیایید یک ثانیه وقت وقت بگذاریم تا با آن آشنا شویم.

یک ثانیه بایبستید و مشت خود را گره کنید-قلب شما تقریبا چقدر بزرگ است.

این بزرگ نیست، اما وظیفه بزرگی برای پمپاژ خون غنی از اکسیژن در سراسر بدن شما برای حفظ عملکرد آن با کمک شریان ها، دریچه ها و رگ های مطمئن دارد.

قلب در مجموع دو حفره است: دو حفره سمت راست و دو حفره سمت چپ حفره های فوقانی هر طرف قلب شما دهلیز و حفره های پایینی بطنی نامیده میشود.

در این بین دیواره ای عضلانی به نام سپتوم وجود دارد، بنابراین وقتی به سوراخ در قلب اشاره میکنیم، معمولا در اینجا ظاهر میشود.

حفره های فوقانی و تحتانی قلب برای حفظ جریان خون و اکسیژن با هم همکاری میکنند:دهلیز راست خون را از بدن که اکسیژن کمی دارد جمع آوری میکند و آن را از طریق بطن پایینی سمت راست می فرستد، که برای دریافت اکسیژن به ریه ها فرستاده میشود.

هنگامی که خون ما پر از اکسیژن شد، از دهلیز چپ به سمت اتاق بطن می رود، جایی که به بقیه بدن پمپ میشود.

اما اگر سوراخی در سپتوم قلب وجود داشته باشد، می تواند این روند را مختل کند.

اشکال زیادی از نقایص در سوراخی قلب نوزاد وجود دارد، اما شایع ترین اشکال آن نقص دیواره بین دهلیزی( که در قسمت فوقانی قلب یافت میشود) و نقص دیواره بین بطنی( که در قسمت پایینی قلب یافت میشود) است.

وقتی پزشکان خطر بسته شدن آن را ارزیابی میکنند، به فشاری که بر قلب و ریه ها وارد میکند، بزرگی سوراخ و جایی که در سپتوم پیدا میشود مربوط میشود.

سوراخی قلب نوزاد یا نقص سپتوم قلب

چگونه یک سوراخ در قلب ایجاد میشود؟

یک سوراخ در قلب در واقع به روشی طبیعی و ضروری شروع میشود.

وقتی در رحم هستیم، خون اکسیژن دار از طریق جفت مادرمان دریافت میکنیم، جفت از بند ناف  به عنوان گذرگاهی برای عبور خون غنی از اکسیژن استفاده میکند.

از آنجایی که ما در رحم نفس نمیکشیم و جفت از قبل به خون اکسیژن رسانی کرده است، سوراخ طبیعی ما از رفتن خون به ریه ها جلوگیری میکند در عوض، آن را مستقیما به دهلیز چپ می فرستد، بنابراین میتواند آن را به بقیه بدن پمپ کرد.

هنگامی که به دنیا آمدید و شروع به استفاده از ریه های خود کردید، این سوراخ معمولا در اولین روز تولد بسته میشود، اما برای برخی از نوزادان اینگونه نیست.

چند راه دیگر نیز وجود دارد که نقایص سپتوم در قلب ما ایجاد میشود..

در برخی از نوزادان، این نقص در 8 تا 10 هفته اول بارداری، زمانی که حفره های قلب در حال شکل گیری است، شروع میشود.برای برخی از خانم ها، قبل از اینکه بدانند باردار هستند.

هنگامی که مقادیر زیادی الکل در دوران بارداری مصرف شده باشد( که اغلب به عنوان اختلال طیف الکل جنینی از آن یاد میشود نقص سپتوم(سوراخی قلب) نیز میتواند شایع باشد.

دیوید سلرماژر متخصص قلب و عروق ساکن سیدنی، که در بیماری های مادرزادی قلبی تخصص دارد، میگوید برخی از بیماری های ژنتیکی نیز میتواند نقش داشته باشد.

دکتر سلرماژر می گویید: شانس داشتن نوزادی با سوراخ در قلب حدود پنج در هزار است، اما اگر شما یک ASD نادر حامل ژن (نقص سپتوم دهلیزی) دارید، ممکن است 50 در 50 باشد. همچنین مدیر بالینی در موسسه تحقیقات قلب است.

در اکثر موارد، تنها یک علت ژنتیکی یا محیطی وجود ندارد.

نقایص سپتوم بطنی یکی از شایع ترین نقایص قلب در کودکان است که 30 درصد از مشکلات قلبی در نوزادان تشکیل میدهد.در مقایسه با نقص سپتوم دهلیزی  که تنها در 10 درصد موارد زیر ظاهر میشود.

این روزها، فناوری به این معنی است که پزشکان میتوانند نقایص قلبی را در اوایل هفته 18 تشخیص دهند، و والدین و پزشکان را قادر می سازند تا تاثیر را بهتر درک کنند.

می‌توانید مقالات بیشتری درباره بیماری‌های قلبی بخوانید.

علائم نقص سوراخ قلب نوزاد چیست؟

بسیاری از افرادی که با نقص سوراخی قلب متولد میشوند هنوز زندگی سالمی دارند،اما چند علامت هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

دکتر سلرماجر به افرادی که با نقص سوراخی قلب متولد شده اند و به متخصص قلب مراجعه نکردند توصیه میکند که اگر بالای 18 سال سن دارند حداقل یک بار به پزشک مراجعه کنند تا ببینند سوراخ بسته شده است یا نه.

مطمئن باشید که هیچ مشکل قلبی یا ریوی ایجاد نمیکند.

او میگوید: موقعیت هایی وجود داشته است که سوراخ هایی که کاملا خوش خیم نیستند، مشکلاتی را ایجاد کرده اند، و علائم رایجی که باید به آنها توجه کرد، تنگی نفس در هنگام تلاش یا تپش قلب است.

سپتوم یا سوراخی قلب به این معناست که قلب ممکن است فشار بیشتری نسبت به معمول داشته باشد که میتواند منجر به آریتمی قلبی یا نارسایی قلبی شود.

در کودکان خردسال، این امر میتواند مانع رشد آنها شود، عفونت های مکرر سینه ایجاد کند و در برخی از موارد شدید منجر به افزایش فشار خون در ریه های آنها شود.

اگر کودک شما با نقص سپتوم تشخیص داده شده است و برای ورزش کردن با همسالان خود تلاش میکند(و احساس تنگی نفس دارد) ممکن است نشانه ای باشد که قلب و ریه های او تحت فشار هستند.

فشار بر قلب در دوران بارداری نیز اتفاق می افتد،بنابر این اگر قصد بچه دار شدن دارید، برای جلوگیری از هرگونه عارضه ای نیز ضروری است که به متخصص قلب مراجعه کنید.

یک سوم نقایص سوراخی قلب معمولا خود به خود بسته میشود.

ودرحالی که بیشتر نقایص دیواره دهلیزی به طور طبیعی بسته نمیشوند، افراد زیادی هستند که با سوراخی در قلب خود راه می روند زیرا بیشتر موارد، هیچ آسیبی ایجاد نمیکند.

دکتر سلرماجر میگوید: مشکلات ذاتی زیادی در قلب وجود دارد…سوراخ در قلب یکی از موارد ساده است و بهترین نتیجه را دارد.

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در قلب خود سوراخ دارند، زندگی طولانی و سالمی دارند.

فقط اگر علائم یا نشانه هایی وجود داشته باشد که قلب تحت استرس قابل توجهی باشد آنگاه سوراخی قلب را میبندیم…و این در صورتی است که فردی سوراخ قلب بزرگتری داشته باشد.

اگر سوراخی نیاز به بسته شدن داشته باشد،جراحی غیر تهاجمی پزشکان را قادر میسازد تا عمل را از طریق یک کاتر در پا انجام دهند ودر مقایسه با جراحی قلب باز بهبودی سریع تری را به همراه دارد.

زندگی فراتر از یک نقص و سوراخی قلب

من به طور منظم با وزنه تمرین میکنم،سعی میکنم در دویدن در مسافت های طولانی بهتر شوم و میتوانم نفسم را زیر آب حبس کنم، همه چیزهایی که وقتی سوراخی در قلب خود داردید، میتواند مشکل شود.

تقریبا سه دهه بعد، من حتی نمیدانستم که با نقص سپتوم قلب متولد شده ام.

این بدان معنا نیست که من به آن فکر نمیکنم و خانواده گاهی اوقات بیش از حد به من و قلبم توجه میکنند.

پس از آزمایش پزشک بررسی کرد که آیا میتواند سوفل قلبی بشنود که نشانه دیگری از باز بودن سوراخ است.

وقتی بزرگتر شدم و شاهد مرگ بسیاری از عزیزانم بودم، نگاهم را به سوراخی که در قلبم داشتم تغییر دادم.

این یک نقص نبود،بلکه بیشتر یاد آوری برای مراقبت از سلامتی من بود.

در حالی که زمانی یک قطعه در قلب من گم شده بود، خانواده من همیشه کار بزرگی برای پر کردن آن با عشق و حمایت انجام داده اند.

یک پاسخ یا دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *