شکرگزاری و سلامت قلب

قدردانی از دیگران برای روح خوبست و به سلامت قلب هم کمک می کند.

یافته ها نشان می دهد که احساس حق شناسی و قدردانی فقط حال شما را خوب نمی کند ، بلکه به معنای واقعی کلمه- به سلامت قلب هم کمک می کند.

داشتن یک دیدگاه روانی مثبت برای سلامت قلب خوب است . دکتر میلز ، متخصص پزشک خانواده و بهداشت جامعه دردانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا ، سان دیاگو می گوید:” این روحیه ، افسردگی ، استرس و اضطراب که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را زیاد می کنند ، دور می کند. ” دکتر میلز در زمینه پیشروی بیماری تخصص دارد و سال ها ست که رفتار و سلامت قلب را مطالعه می کند. او به این موضوع می پرداخت که آیا احساس خاص شکر گزاری و قدرشناسی می تواند در سلامت انسان تغییری ایجاد کند یا نه ؟

وی این مطالعه را انجام داد . ۱۸۶ نفر مرد و زن در گروه سنی ۶۶ سال که دچار آسیب دیدگی قلبی شده و سال ها براثر ابتلا به حمله قلبی یا حتی عفونت خود قلب مبتلا به پرفشار خون بودند مورد بررسی قرار گرفتند. آن ها یک پرسشنامه را تکمیل کردند و در آن میزان احساس خود از قدردانی از مردم ، مکان ها یا اشیاء زندگیشان را نمره دادند.

یافته های پژوهش نشان داده که هر قدر بیشتر حق شناس و شکرگزار بودند ، سالم تر بودند . به گفته دکتر میلز افسردگی کمتری داشتند ، خوابشان خوب بود و انرژی بیشتری داشتند.
و وقتی که دکتر میلز آزمایش های خون را در این گروه انجام داد تا میزان التهاب را اندازه گیری کند – واکنش طبیعی بدن به آسیب دیدگی – یا ساخته شدن پلاک در شریان ها را بسنجد، دریافت که در افراد شکرگزار و قدرشناس ، شاخص های مربوط به التهاب و تشکیل پلاک کمتر است ، نشانه ای حاکی از سلامتی قلب .

پس از کسب این نتایج ، دکتر میلز به بررسی های خود در این زمینه ادامه داد. وی ۴۰ بیمار مبتلا به بیماری های قلبی را انتخاب کرد و موارد بیولوژیکی بیماری های قلبی از جمله التهاب و ریتم قلب را مورد توجه قرار داد. وی از نیمی از این افراد درخواست کرد تا در طول هفته درباره دو یا سه مورد قدرشناسی خود در یک دفتر بنویسند. آن ها درباره همه چیز نوشتند ، از قدردانی از فرزندانشان گرفته تا شکرگزاری به خاطر همسر ، دوستان ، حیوانات ، سفر ، شغل و حتی غذای خوب ….

بعد از ۲ ماه ، دکتر میلز مشاهده کرد افرادی که موارد شکرگزاری را یادداشت کرده بودند ، قلبشان وضعیت بهتری دارد. سطح التهابی کاهش یافته و ریتم قلب بهتر شده بود و در مقایسه خطربیماری قلبی شان قبل و بعد از نوشتن موارد قدرشناسی ، خطر بروز بیماری بعد از ۲ ماه نوشتن موارد یاد شده ، کاهش یافته بود. این یافته ها هنوز انتشار نیافته است. دکتر میلز هنوز به طور دقیق نمی دانست که چگونه قدرشناسی به قلب کمک می کند اما فکر می کند که به خاطر کاهش استرس است ، یک عامل مهم در بروز بیماری های قلبی….دکتر میلز می گوید:” زمانی را برای قدردانی و شکرگزاری اختصاص دهید ….بگذارید احساس شکرگزاری مانند باران برهمه وجودتان ببارد … و به ما کمک می کند که بتوانیم استرس را مدیریت کرده و با آن سازگار شویم…

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!