ویتامین ها و مکمل ها : بادرنجوبه

بادرنجوبه

اطلاعات کلی

بادرنجوبه گیاهی چند ساله از خانواده نعناع است. برگ های این گیاه که  کمی عطر لیمو دارند برای تهیه دارو مورد استفاده قرار می گیرند. بادرنجوبه به تنهایی یا به عنوان بخشی از ترکیبات  گیاهان دارویی استفاده می شوبه کار می رود. بادرنجوبه  در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوءهاضمه ، نفخ ، گاز روده  ، استفراغ و قولنج مصرف می شود.  موارد مصرف دیگر این ماده عبارتند از : رفع درد ، رفع اسپاسم های دوران قاعدگی ، درمان سردرد و درد دندان ،  درمان اختلالات روانی ، از جمله هیستری و مالیخولیا. بسیاری از مردم بر این باورند که بادرنجوبه ماده ای آرامبخش است ، از این رو آن را در موارد بروز اضطراب ، مشکلات خواب و بی قراری مصرف می کنند. بادرنجوبه برای بیماری درمان بیماری آلزایمر و اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (ADHD) هم مصرف می شود. مصرف این ماده در بیماری گریوز( یک بیماری خود ایمنی که تیروئید را درگیر می کند و شامل تورم مجاری هوا، افزایش تعداد ضربان قلب ناشی از تحریک پذیر بودن ، پرفشار خون ) ، زخم ها ، تومورها و حتی نیش حشرات هم توصیه شده است  . بادرنجوبه به شکل آروماتراپی جهت درمان بیماری آلزایمر استنشاق می شود. برخی از افراد برای درمان زخم های سرماخوردگی (ناشی از ویروس تبخال لابیالیس) از بادرنجوبه  استفاده می کنند. در غذاها و نوشیدنی ها از عصاره و روغن بادرنجوبه به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

نحوه عملکرد بادرنجوبه

بادرنجوبه شامل مواد شیمیایی است که به عنوان مسکن عمل کرده و آرامبخش هستند. همچنین ، سرعت رشد برخی از ویروس ها را کاهش می دهد.

کاربردها و اثرات

• درمان اضطراب : یافته های برخی از پژوهش ها نشان می دهد که فرآورده خاصی به نام سیراکوز که از بادرنجوبه تهیه می شود در کاهش نشانه ها در مبتلایان به اختلالات اضطرابی به کار می رود. یافته های جدید حاکی از این است که فرآورده های حاوی بادرنجوبه همراه با ۱۲ ماده دیگر( نام تجاری کلاستر فراو) می تواند نشانه های تحریک پذیری یا سرخوشی ناشی از اضطراب را کاهش دهد.
  • درمان کولیک روده در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند

نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهد که مصرف دو بار در روز به مدت یک هفته بادرنجوبه همراه با رازیانه و بابونه آلمانی می تواند کولیک نوزادانی را که با شیر مادر تغذیه می کنند بهبود بخشد. همچنین ، مصرف ترکیب خاصی حاوی بادرنجوبه ، بابونه آلمانی و لاکتوباسیل اسیدوفیلوس دو بار در روز به مدت ۴ هفته می تواند کولیک نوزادان را (درست شبیه به مصرف لاکتوباسیلوس پروبیوتیک) برطرف سازد. مطالعات دیگر نشان می دهند که مصرف دمنوش حاوی بابونه آلمانی ، گل شاه پسند ، شیرین بیان ، رازیانه و بادرنجوبه سه بار در روز کولیک نوزادان را تسکین می دهد.

• در درمان دمانس ( فراموشی)

یافته های برخی از پژوهش ها نشان می دهد که مصرف روزانه بادرنجوبه به صورت خوراکی به مدت ۴ ماه بیقراری را کاهش داده و نشانه های خفیف تا متوسط فراموشی یا آلزایمر را برطرف می سازد. همچنین ، مالیدن لوسیون حاوی روغن بادرنجوبه روی دست ها و صورت در مبتلایان به دمانس ، بیقراری را کاهش می دهد. هرچند ، مطالعات اخیر این یافته ها را به دست نیاورده اند.

• درمان سوء هاضمه ( دیس پپسی )

محصول خاصی حاوی بادرنجوبه ، برگ نعناع ، بابونه آلمانی ، گیاه بادام زمینی ، شیرین بیان ، سلاندین ، آنجلیکا و خارخار سبب بهبود رفلاکس معده ، درد معده ، اسپاسم ، تهوع و استفراغ می شود. همچنین مخلوطی از برگ نعناع ، گیاه خردل دلقک و گل بابونه آلمانی ، آب پنیر و ریشه شیرین بیان و بادرنجوبه می تواند نشانه های معده ای و روده ای در مبتلایان به سوء هاضمه را تسکین دهد.

• درمان عفونت های ناشی از ویروس تبخال

به کاربردن مرحم حاوی بادرنجوبه روی لب ها در مراحل اولیه ابتلا به عفونت ، می تواند مدت زمان بهبود تبخال و زخم های ناشی از عفونت ویروس تبخال را کوتاه تر کند

• در درمان دمانس یا فراموشی

مصرف بادرنجوبه دوبار در روز به مدت ۱۵روز می تواند خواب مبتلایان به اختلالات خواب را بهتر کند. همچنین ، مصرف آن همراه با سایر مواد دیگر به بهبود کیفیت خواب در مبتلایان به اختلالات خواب کمک می کند.

• در درمان استرس

مطالعات اخیر نشان می دهند که مصرف یک بار بادرنجوبه در روز سبب افزایش میزان آرامش و هشیاری در هنگام استرس خواهد شد. همچنین ، معلوم شده است که افزودن بادرنجوبه به غذا یا نوشیدنی اضطراب را کاهش داده و حافظه را بهبود می بخشد.

و میزان هوشیاری را در هنگام انجام تست های روانشناسی بیشتر می کند. مصرف بادرنجوبیه رفتار اضطرابی در کودکان را در حین انجام معاینات دندانپزشکی کاهش می دهد. مصرف بادرنجوبه همراه با  سنبل الطیب با دوز کم می تواند اضطراب را در حین استرس کم کند. درحالی که مصرف مقادیر بیشتر سبب تشدید استرس در حین اضطراب خواهد شد.

هیچ دیدگاهی ثبت نشده هنوز, شما اولین باشید!